Svalbard & NordNorge – Påsken 2017

Hold da op en påskeferie vi havde ! :)

Der er simpelthen sket så meget under i vores påskeferie – med et besøg i det  arktiske klima med først 4 overnatninger på Svalbard (4 travle….) og efterfølgende 10 overnatninger og rundtur i Nordnorge.

Jeg har taget over 1.000 billeder og videoer på denne tur – og det kribler i fingrene for at få lov til, at vise jer en stor del af det.
Selvom vi “kun” havde 4 overnatninger på Svalbard, nåede vi simpelthen så mange ting og det, har jeg delt op i flere indlæg, for at kunne få en bredere forklaring og billeder med :)

Planen er, at holde overblikket om dagene på Svalbard i dette indlæg og så tilbagebliks ind imellem på dagene i Nord Norge :)
Så vi går all-in på ferie i Norge!

Hele vores tur strakte sig over 11 overnatninger, som sagt 4 af dem på Svalbard hvor vi boede samme sted alle overnatningerne.

NordNorge

De efterfølgende 7 blev brugt på rundtur gennem nordnorge med overnatning 6 forskellige steder, og i både Norge og Finland.

Det var en god måde for os, at kombinere 2-3 timers kørsel om dagen med det meget forskellig natur, der er i så stort et område.
Plus det gav os gode muligheder for, at besøge både Finland og lidt af Sverige på en og samme tur.

Dag 1 på Svalbard.Dag 1 på Svalbard // Billedet er taget af @ByAnnette.dk

Vi ankom omkring kl. 01 om natten (omend der var enormt lyst!) og kørte direkte til hotellet for at sove nogle timer, for allerede ´samme dag´ var der arrangeret et møde med en lokalguide der viste os området omkring Longyearbyen – Han kom fra den lokalevirksomhed Vilmarkscenter der i dag arrangere en del hundeslædeture mv for turister og lærte en del om blandt andet opdræt af hundeslædehundene.

Efter, vi havde lært en del omkring Longyearbyen og historien bag kulminerne vendte vi hjem til vores lejlighed – om eftermiddagen tog vi på tur på egen hånd i lokalområdet omkring Longyearbyens havn.

<< Se mere om dag 1 på Svalbard her >>

Dag 2 på Svalbard. Dag 2 på Svalbard // Billedet er taget af @ByAnnette.dk

Det meste dagen gik med en 7-8 timers lang hundeslædetur & besøg i Scott Turner isgrotten – der er SÅ meget at fortælle om denne fede oplevelse! :D

<< Se mere om dag 2 på Svalbard her >>

Dag 3 på Svalbard.Dag 3 på Svalbard // Billedet er taget af @ByAnnette.dk

Vi stod tidlig op for at tage på vores planlagte snescooter tur fra Longyearbyen til Barentsburg med firmaet Better Moments.
Selve turen var så fed og det var en stor oplevelse at se både hvordan naturen forandre sig, når man kommer ud i de åbne områder – men også en fed, følelse at køre sin egen snemobil for en længere tur, hvor man lære det hele at kende på en god måde.
Vi var desuden kun os 6 afsted på denne tur – med 2 guider, så der var mulighed for både at holde ekstra stop om nødvendigt, spørge ind til tingene, turen og naturen samt lære guiderne mere at kende, end i en stor flok :)

<< Se mere om dag 3 på Svalbard her >>

Dag 4 på Svalbard. Dag 4 på Svalbard // Billedet er taget af @ByAnnette.dk

Vi tog en aller sidste tur på egen hånd i lokalområdet – op på “sukkertoppen” der er et bjerg lige bag Longyearbyen :) – inden vi fik kufferter, overtøj og alle de andre ting pakket ned, for at flyve tilbage til Tromsø.

<< Se mere om dag 4 på Svalbard her  >>

Blog Hilsner
//Annette
————————————–
Husk du kan følge bloggen på: