Kundeservice i en webshop og om den hårde tone…

Efter 9 år i en evigt voksende kundeserviceverden i webshoppen kan jeg mærke, jeg må dele ud af mine tanker – kan vi mon blive klogere og bedre til at tænke på vores online kommunikation? Jeg kan jeg også mærke et suk trænger sig på.

Det er i min verden et total spændende job i kundeservice – ingen dage er ens! Du ved aldrig hvad du helt kan forvente og hvert eneste ny mail og telefonopkald kræver en løsning i nuet – gensidig respekt og ikke mindst en god dialog mellem kunde og ansat.

Men er vi kvinder ikke altid sådan, at de 2% der giver udfordringer lidt fylder for de 98% positive?  … sådan er jeg i hvert fald… og der kommer mit suk ind i billedet

Jeg kan mærke vores verden er blevet mere hård de seneste år – hård i tonen og kommunikationen, sammensat med tårnhøje service forventninger kan det give lidt af en cocktail.
De seneste år er det som om vi danskere har glemt vores manere – vores gode opførsel og tanken på den der modtager vores besked – hvad end den er givet skriftligt eller mundtligt kan forstå en besked meget anderledes end tiltænkt.

Jeg synes fx. vi i min virksomhed oftere møder helt korte mails – der næsten kan være et mindre mysterium at opklare.
Det er FINT for mig, at en kunde ved hvad h*n gerne vil … men derfor gør det vel ikke noget at skive fx “Hej…” og “Hilsen…” i sin mail ?
Hvorfor er det, at fordi man handler i en netbutik og måske oftere kommunikere via skrevene beskeder/mail, så glemmer man sin pli?  - mon det er den evige strøm af chat og sms´er der har påvirket voksne menneskers evne til at kommunikere i et skreven medie?

Blot som helt konkret eksempel har vi for få dage siden modtaget en mail som denne

kundservice1 Der er absolut ingen tvivlsspørgsmål i den konkrete henvendelse – og den er relativt “nem” at behandle med et par mails frem og tilbage… MEN! Du ser også det fulde indhold af mailen på billedet!
Selve måden at skrive en sådan mail på, kan godt nogen gange gøre mig lidt extra træt.
Det kan faktisk være et mindre detektivarbejde at finde ud af fx. hvilken varer det rent faktisk er – hvem kunden er (Ja, jeg har fjernet afsender på billedet) og om den omtalte varer overhoved er købt i vores butik.

En simpel ting som et “Hej” og afslutning med ex. hendes navn, ordrenummer eller lignende forekommer næsten overflødig for henvendelsen… i hvert fald for afsenderen og komplicere blot i forespørgslen for os som modtager.

Gad vide hvordan vi er endt sådan her ? og tænker DU over det, når du kommunikere på et skrevet medie?
Er du også holdt op med at skrive “Hej” og “Hilsen…” i en mail – eller er det mon helt basic indhold i din verden?
Illu-Online-Kommunikation_01

Hooold da op en smøre jeg endte med ;) Jeg er ikke engang 100% sikker på, det var helt denne her vinkel jeg have forstillet mig, da indlægget her tog form i mit hoved… men jeg er ret sikker på du forstår hvor jeg vil hen ;)  Jeg søger blot et lidt højre “tal ordentligt” niveau… please…

Blog Hilsner
//Annette

————————————–
Husk du kan følge bloggen på Bloglovin // Facebook // Instragram

2 tanker om "Kundeservice i en webshop og om den hårde tone…"

  1. Jeg skriver absolut reklamationer (og mails generelt) med Hej og hilsen. Faktisk har jeg standard “Hilsen Pia” slået til på ipad og telefon – fordi jeg netop synes det er vigtigt også som kunde at behandle sælger/modtager respektfuldt.
    Selvfølgelig har jeg i kraft af uddannelse lidt kantalist sprog – men Hej/kære (afhængig af modtager) kort og præcist, formål med mail, høflig afslutning – måske endda med “Hav en god dag” :)

    • Hejsa Pia
      Præcis :) Dejligt at høre du også tænker over det skrevne sprog.
      Egentlig tror jeg, vores massive brug af SMS og chat blot har påvirket måden vi kommunikere på via et skrevet medie.

      Reelt set kunne man komme meget af det til livs, hvis man tænkte “.. ville jeg gøre sådan her, hvis jeg stod overfor personen”
      Der er nok ikke så mange der ikke starter med et “hej…” når man stiller et spørgsmål til medarbejderen i supermarkedet.

      - Tak til dig, for at dele din holdning til emnet.

      Hilsen
      Annette

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>